Czy miesiączka musi być taka bolesna?

Pewnie nie jedna z Was zadawała sobie to pytanie i szukała na nie odpowiedzi. Niestety bardzo często słyszymy “taka twoja uroda”.
Skala zjawiska związanego z bolesnym miesiączkowaniem jest bardzo szeroka. Nawet 50–75% kobiet stwierdza, że problem ten bardzo mocno ich dotyczy, przy czym częstotliwość występowania objawów oraz ich nasilenie są raczej zmienne. A miesiączka NIE POWINNA boleć, a jeśli odczuwasz jakieś dolegliwości bólowe, jest to dla Ciebie sygnał ostrzegawczy.

No dobrze, ale dlaczego to tak boli 🤔?

Mechanizmu powstawania bólu doszukujemy się w skurczach macicy wywołanych zaburzeniami przepływu krwi w obrębie endometrium. Stąd bóle podbrzusza, uczucie zaciskania, ale przecież w trakcie okresu boli też odcinek lędźwiowy, a nierzadko promieniuje nawet do kończyn dolnych. Te objawy są spowodowane przenoszeniem napięć przez system powieziowy. Macica jest połączona z bocznymi ścianami miednicy za pomocą więzadła szerokiego macicy. Jak już wspominałam macica kurczy się i rozkurcza, pociągając przy tym za ww więzadło, więc wzmożone napięcie już przenosi się na miednicę, która jest bezpośrednio połączona z odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa oraz z biodrami.

Wiesz już skąd bierze się ból miesiączkowy, teraz pozostaje pytanie jak sobie z nim poradzić 🤔
Warto udać się z tym problemem do fizjoterapeuty, który poradzi sobie z rozpracowaniem Twoich napięć, a nie zaleci tylko tabletek przeciwbólowych.

Jak pracuję z pacjentkami z problemem bolesnego miesiączkowania?

Oczywiście jak zawsze zaczynam od wywiadu, badania palpacyjnego tkanki w okolicy odcinka lędźwiowo-krzyżowego, miednicy, bioder a także badam powłoki brzuszne oraz przeponę. Jeśli gdzieś wyczuje zaburzenia, dysfunkcje tkankowe, wzmożone napięcie mięśniowe lub powięziowe – – -> DZIAŁAM 💪
Rozluźniam manualnie, pomocne są mi tutaj również igły czy piny, czasem również bańki próżniowe oraz kinesiotaping. Oprócz tego pokazuje Ci ćwiczenia, które pozwolą Ci się rozluźnić, zrelaksować i rozciągnąć 🧘‍♀️🤸‍♀️

Opisałam Twoje dolegliwości? Nie czekaj, umów się na wizytę, na pewno poradzimy sobie z Twoim problemem 💪😉

Leczenie Endometriozy Gdańsk – Centrum Fizjoterapii Funkcjonalnej