Trening funkcjonalny i medyczny

Trening funkcjonalny i medyczny

Chcesz cieszyć się zdrowiem i sprawnością jak najdłużej? Chcesz trenować i jednocześnie zapobiegać nawracającym kontuzjom? Być może trening funkcjonalny będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.
W dzisiejszym wpisie dowiesz się czym tak właściwie jest, jakie są jego korzyści oraz dla kogo trening funkcjonalny jest skierowany. Zapraszamy do lektury.

Trening funkcjonalny to nowoczesna metoda treningowa, której celem jest przywrócenie prawidłowych wzorców ruchowych poprzez poprawę podstawowych cech motorycznych takich jak siła, równowaga, koordynacja. Trening funkcjonalny bazuje na ćwiczeniach wielostawowych, wielopłaszczyznowych z wykorzystaniem czucia głębokiego, czyli propriocepcji.
Należy pamiętać, że samo ćwiczenie mięśni w pozycjach izolowanych może doprowadzić do zmniejszenia napięcia mięśni głębokim na rzecz mięśni powierzchownych. W konsekwencji przyczynia się to do przeciążeń, uszkodzeń mięśni oraz stawów, zaburzeń stabilności i powstania kompensacji w celu utrzymania funkcji. Dlatego tak ważne jest uzupełnienie treningu siłowego ćwiczeniami złożonymi, integrującymi wiele grup mięśniowych i poprawiającymi stabilizację.
Prawdziwy trening funkcjonalny powinien być wykonywany z najważniejszym przyborem – ciężarem naszego ciała. Dodatkowe przybory jakie w nim wykorzystujemy to między innymi: taśmy TRX, drabinki koordynacyjne, piłki lekarskie, piłki stabilizacyjne czy BOSU.

Trening funkcjonalny przeznaczony jest dla każdej grupy wiekowej, zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci. Poziom ćwiczeń dobierany jest indywidualnie w zależności od sprawności ruchowej pacjenta. Planowanie treningu poprzedzone jest dokładnym badaniem zdolności motorycznych oraz ukierunkowane jest na indywidualny cel każdego ćwiczącego.
Trening funkcjonalny to dobre rozwiązanie dla osób borykających się z bólami kręgosłupa. Zmorą dzisiejszych czasów jest siedzący tryb życia, który sprzyja pogorszeniu postawy ciała poprzez osłabienie jednych mięśni, a  przykurczenie innych. Ostatecznie skutkuje to zaburzeniem wzorców ruchowych. Podczas treningu funkcjonalnego dążymy do wzmacniania mięśni, przede wszystkim głębokich odpowiadających za utrzymanie prawidłowej sylwetki i naukę poprawnego wykonywania ruchów złożonych. W czasie treningu w centralnym układzie nerwowych zapisywane są prawidłowe wzorce ruchowe, dzięki czemu w przyszłości będą one mogły być wykonywane automatycznie, odruchowo i przede wszystkim efektywnie.
Trening funkcjonalny powinien być nieodzownym elementem planu treningowego każdego sportowca, zarówno zawodowca jak i amatora. Niezależnie od dyscypliny jaką trenujemy, poprawa siły, mobilności czy kontroli tułowia zdecydowanie zmniejszy ryzyko powstawania przeciążeń i kontuzji oraz pozytywnie wpłynie na osiągane wyniki.

Dzięki stopniowaniu poziomu trudności ćwiczeń trening funkcjnalny to także doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą rozpocząć przygodę ze sportem lub miały dłuższą przerwę od aktywności fizycznej. Jeśli jesteś zainteresowany to zapraszamy na treningi do CFF!:)

Dominika Żęgota

Zapraszamy do kontaktu, zespół #CFF
Tel.: 731 007 889